در اين وقت باطل گرايان به شك افتاده، مدّعيان دروغگو از بين رفته ، مقرّبان نجات مى يابند . وى مى افزايد : اين حديث بر مطلب ما دلالت دارد كه گفتيم روح پس از بيرون رفتن از بدن ، دوباره به قالب برمى گردد ، چنان كه خوردن و نوشيدن و سخن گفتن ارواح پس از زنده شدن ، بر اين مطلب دلالت مى كند .
الغيبة طوسى از عبد الاعلى ، مولى آل سام آورده است : همراه ابوعبدالله(عليه السلام) از شهر بيرون رفتيم . در منطقه « روحاء » به كوهى كه مُشْرِف بر آن منطقه بود ، نگاهى كرد و به من فرمود : اين كوه را مى بينى ؟ اين كوه « رِضْوى » ناميده مى شود . از كوه هاى فارس بود . چون ما را دوست داشت ، خدا آن را به اين ديار منتقل كرد . هر درختى در آن خوراكى است و پناهگاه خوبى براى خائفان است ( دوبار فرمود ) صاحب الامر در اين جا دو غيبت خواهد داشت : يكى كوتاه و ديگرى طولانى .1
بحار الانوار از الغيبه سيد على بن عبدالحميد به اسناد از امام زين العابدين در خبرى طولانى درباره خروج امام مهدى(عليه السلام) سخن مى گويد كه ايشان كنار پيامبر و على(عليه السلام) به كوه رضوى مى آيد . در خبر آمده است : آن گاه به كوه رضوى ، خدمت محمد(صلى الله عليه وآله) و امام على(عليه السلام) مى آيد كه برايش سفارش و عهدى مكتوب مى نويسند . آن را براى مردم مى خواند ، بعد به طرف مكه مى رود و مردم در آن جا گِرْد مى آيند .2
معجم البلدان در توضيح كوه رِضْوى مى نويسد : از طرف « ينبع » يك روز فاصله دارد و از مدينه ، هفت منزل . . . كوهى بلند كه دره ها و پرتگاه هاى زيادى دارد . از طرف « ينبع » آن را سبز ديدم . كسى كه دره هاى آن را ديده بود به من گفت كه در آنجا آب و درختان بسيارى هست .
اى دره كوه رضوى ! چرا آن كه در تو نهان گشته ، ديده نمى شود ؟! در حالى كه عشق خُرد كننده ، قلبم را به تلاطم و هيجان آورده است .
1- اثبات الهداة 3/500 به نقل از الغيبه ; بحار الانوار 52/153 .
2-اثبات الهداة 3/582 از بحار .